close
Slik blåser vindene i høst
Hva skjer innenfor kommunikasjonsbransjen akkurat nå? Og hva skjer fremover? To tunge navn i bransjen svarer på krevende spørsmål om hva vi kan forvente fremover. Ta en kopp kaffe, sett deg godt til rette og les deg opp på høstens trender og tendenser!
Craig Johnson, USA
Vice President Global Marketing: Malibu and Kahlua at The Absolut Company.
What's happening within your line of business at the moment? What is the main topic you and your peers are talking about?
– The biggest discussion is how to generate consumer engagement as marketing channels fragment. Old business models are being disrupted across most categories, how do we disrupt our marketing model within a new and always changing paradigm.
What do you see as visual trends right now?
– Joy, happiness and freedom are paramount in visual trends. Brands, consumers and cultural signposts have been so pessimistic, serious and dark for the last many years- people are moving in contrast to those in a new contemporary way.

What are the challenges in your area of work at this time?

– Content demands are at an all-time high, but the old client/agency model is not designed to answer that demand. How do we create relationships with content producers and agencies that can create a new approach to meet the demand.

What do you think is important in order to you make visual content relevant and most of all coherent?

– Brand fit, consumer fit based on insights.
John Mellkvist
Design- og varemerkestrateg, viss trendovervåkninger kan leses i fagpresse og livsstilmagasiner. John er en anerkjent inspirasjonsforeleser og kommenterer ofte nye trender og spørsmål om varemerker i forskjellige media. Les mer om John på hans hjemmeside www.mellkvist.com.
Hvilke visuelle trender ser du om dagen?
– Holdbarhet er den absolutt sterkeste trenden akkurat nå. Det påvirker designen, som gjerne søker seg til det enkle, hjemmelagede uttrykket. Design på for eksempel emballasje er gjerne upretensiøs og diskret, dette for å oppleves ærlig og for å sette fokus på selve produktet og dets egenskaper. Det samme gjelder innenfor arkitekturen, der skjul, hytter og brakker kommer i nye oppdaterte utgaver og signaliserer søken etter en smart og bærekraftig livsstil.
– Også begrep som uavhengig og frihet blir mer og mer viktig, spesielt for den yngre generasjonen. Andre visuelle trender verdt å nevne er geometriske mønstre og ulike visuelle triks som speiling og illusjon.
Hvilke utfordringer ser du innenfor ditt yrkesområde akkurat nå?
– I min rolle som rådgiver er det et tema jeg gjerne vil jobbe fram. Det å få flere selskaper til å se den kraften som er i å vise fram og bruke også sine feil og svakheter. Alle har svakheter, ikke minst virksomheter. Den nå helt åpne kundedialogen på nett - der en som følger kjapt kan igangsette et ras av motvilje - har gjort ydmykheten i forhold til dette mye viktigere.

– Det er vanskelig å selge på sine feil, men det er et fantastisk utgangspunkt for å markere en vilje og et ønske mot noe bedre. Og det er nettopp slike bevegelser og forbedringer som skaper tiltrekning og lojalitet som alle virksomheter ønsker.
– Et eksempel er kleskjeden Patagonia som har vist at man kan SKAPE sympati, ved å være åpen om sitt uunngåelige bidrag til miljøødeleggelser - fordi selskapet "som tilfeldigvis produserer klær" i neste åndedrag effektivt og fengslende viser hvordan de jobber for å minimere den negative påvirkningen på miljøet. En innsikt liknende den Avis viste i sin klassiske annonse fra 60-tallet: "Avis needs you. You don't need Avis. Avis never forgets this." Udødelig, god kommunikasjon.
Hvordan får man det visuelle innhold til å følge den røde tråden?
– Det viktigste er som selskap å tydelig formulere hvorfor man finnes og for hvem. Da er det enklere å forme kommunikasjonen slik at den treffer riktig hver gang. Noe som kanskje er selvsagt, men likevel verdt å nevne, er hvor mye viktigere det er at uttrykket støtter opp under selskapets mål heller enn den til enhver tid gjeldene trend. Og ikke minst, la en kompetent person avgjøre om det faktisk er slik. Det er lettere å vurdere dette når man ser det hele utenfra, og er på alle måter verdt pengene.
Et råd for den som vil ligge i forkant på det visuelle?
– Tren opp hvordan du vurderer bilder og din åpenhet for nye uttrykk. En god metode for å skjerpe evnen er å jevnlig besøke en kunstutstilling som er ny for deg. Vi har får en stadig mer visuell verden der nye uttrykk daglig hagler over oss, i et stadig økende tempo. Det er bare å konstatere at sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle for formingen av vår måte å se omverdenen på, samtidig som disse kanalene blir stadig mer bildestyrt.

– Et av de tydeligste eksemplene på dette var når Facebook nylig kjøpte Instagram for 1 milliard dollar, til tross for at Facebook hadde sin egen, gode bildefunksjon. Generasjon Z - født etter 1995 og den neste store gruppen konsumenter - har fra unge år blitt trenet i å bli intuitive bildekommunikatorer. For å bygge bro over generasjonskløften, er det viktig at eldre generasjoner forstår hvordan yngre generasjoner kommuniserer. Så invester i bilder - det kommer du ikke til å angre på!
TIPS Bildene har strømmet inn i sommer
Våre fotografer har ikke ligget på latsiden i sommer. Vi har nemlig over 1500 nye bilder å presentere, som har kommet inn i løpet av sommermånedene!
Skjermsparer i nye høstklær
Johnérs svar på mindfulness! En inspirerende skjermsparer i kalenderform der bildene rolig skifter. Gratis å laste ned slik at du kan nyte et bildeutvalg når pc'en er i hvilemodus! Og bildene byttes ut for hver sesong, så akkurat nå råder en herlig (faktisk!) høstfølelse i skjermspareren.