close
Hvem skal synes i reklamen?
Det spørsmålet ble nylig stilt av den svenske bransjeorganisasjonen Komm og byrået Volontaire i en svært vellykket kampanje i Sverige. Vi ringte opp Joakim Runeson, en av initiativtakerne, for å finne ut mer. Hvorfor er det viktig med mangfold, og hva kan bedrifter vinne på å vise mangfold i sin kommunikasjon?
Hei Joakim! Du er konsulent hos kommunikasjonsbyrået Volontaire, men også en av personene bak kampanjen. Fortell om bakgrunnen!
– Prosjektet baserte seg på ett spørsmål - hvordan kan vår bransje fortsette å utvikle seg? Briefingen tok utgangspunkt i hvordan vi som bransje kan gjøre oss fortjent til en større grad av tillitt. Vi har en makt og et ansvar for de budskap og bilder som vi fyller de offentlige samtaler og rom med. Dette er et ansvar som vi må ta. Vår måte å gjøre det på, var å invitere til dialog og å starte en diskusjon om representasjon og normer.
Kampanjen fikk svært stor oppmerksomhet i svensk media. Fortell om selve kampanjen!

– Kampanjens hoveddel var en fotoutstilling i Stockholm, der vi stilte spørsmål ved det "normale". På storskjermer løftet vi fram ulike normer som vi daglig ser i kommunikasjon, i følge med et annet bilde som ikke representerer normen.

– Vi tittet også på 700 annonser for å se hvordan utvalget ser ut og underbygger bakgrunnen for kampanjen. Selv om undersøkelsen ikke var vitenskapelig så viste den tydelig at de som vises fram ikke er mottakeren. Enkelte grupper vises mer enn andre. Er du en slank hvit kvinne mellom 25-39 år, vises du ganske ofte.
Hvordan definerer du mangfold?
– Vi inviterte inn vanlige personer for å delta i utstillingen. Det fikk et veldig gjennomslag. En av dem som deltok sa at "Dumhet er det selvfølgelige. Mangfold er en rikdom - å være mye mer enn det forventede." Det synes jeg var en veldig bra definisjon!

I forbindelse med kampanjen ble det rettet kritikk mot bransjen fordi den ikke har kommet lenger i tanken og ideen om mangfold og i det å ha lykkes med å påvirke sine kunder i riktig retning. Hva tenker du om det?
– Det er tungt å starte en forandring. Og selv om reklamebransjen ligger i forkant med å ta til seg ny teknikk og nye forretningsmodeller så er det også en bransje med tradisjonelle vurderinger. Med denne kampanjen viser vi at reklamebransjen også vil forandres og at det er på tide at temaet kommer på dagsorden. Om vi bare får noen til å tenke over bildevalget, omtalen og hvem som vises fram ved neste kundemøte, ja da har kampanjen vært en suksess.
Hva har et selskap å vinne ved å tenke mangfold i sin kommunikasjon?
– Oi, man har alt å vinne! I bunn og grunn får man sjansen til å vise hvilke verdier virksomheten står for. Hva er det som driver dere og hva vil dere stå for.

– Det er også en metode for å aktivt være en del av endringen. Man signaliserer at man er en moderne virksomhet som vil ha endring og som vil være med og påvirke. Verden forandres og vi må følge med.

Til slutt, kan du gi et tips til den som vil bli bedre på å kommunisere mangfold. Hvor starter man?

– Gledelig nok er det en ganske kort sjekkliste som er enkel å forholde seg til. Still deg spørsmålet: Hvem vises fram i vår kommunikasjon? Tenk deretter på om du er fornøyd med svaret.
TIP
Svært gode nyheter om vår prisliste
Nå er det blitt enda enklere å handle hos oss! Vi har forenklet prislisten og minimert antall valg slik at det går mye raskere å få fram pris når du handler på nett.

Med den nye prislisten ligger den store forskjellen mellom våre to lisensformer, RF og RM. Ikke i prisen, men i hvilke tilleggstjenester de tilbyr.

RM-bilder passer for deg som vil ha kontroll på at konkurrenter ikke benytter eller har benyttet bildene. Disse bildene kan du få eksklusivitet/enerett på.

RF passer bra om man vil benytte et bilde på ulike måter i ulike medier. Det finns også tidsbegrensede lisenser med lavere pris. Smart for deg som ikke trenger bildet over så lang tid.

Ta gjerne kontakt om du vil ha råd eller tips om hva som passer best for deg!
Verdt å sjekke, eller hva?
Velkommen til et bildebyrå der alle vises fram
Vi tror at mangfold er like viktig for deg og din organisasjon, som for oss. Derfor jobber vi med å få fram bilder som skildrer mennesker som gjenspeiler hvordan samfunnet faktisk er sammensatt. Denne satsingen har pågått en stund og det legges ut nye bilder som illustrerer mangfold hver uke, så hold utkikk.
Hjelp oss med å velge sommerbilder til neste utgave skjermspareren
Har du fulgt oss en stund vet du at vi har en gratis skjermsparer med bilder som du kan laste ned, og glede deg over når maskinen går i hvilemodus.

Vi endrer bildene for hver sesong og neste gang blir i juli. Nå trenger vi din hjelp til å velge ut bilder!

Besøk oss på Facebook og foreslå hvilket sommerbilde du vil ha med. Du kan velge et bilde fra våre kolleksjoner eller sende et eget bilde - så lenge det er du som har opphavsretten på bildet, selvfølgelig. Velkommen med ditt bidrag!
Facebook - Her kan du legge inn ditt forslag
Likte du bildene i dette nyhetsbrevet? Her finner du dem: