close
Kvinna meckar med bil med son.
BÆREKRAFT Trend eller nødvendighet?
Design- og varemerkesstrategen John Mellkvist er spesialist på bærekraft. Sammen med sine oppdragsgivere vil han skape virksomheter som ikke bare er sterke og tydelige, men også sympatiske. Her forteller han mer om hvorfor du ikke må ta lett på temaet bærekraft, hvordan du starter opp og hvilke fallgruver som finnes.
Hei John! Hvorfor skal virksomheter og organisasjoner sette bærekraft høyt på agendaen?
– Kunder trekkes til til virksomheter som viser ansvar. Bærekraft er et så viktig spørsmål at alle må finne sin vei inn i temaet. Står du utenfor vil du miste kunder, så i lengden handler det om å være eller ikke være.

Hva ser du i våre omgivelser som er aktuelt og drivende i forhold til bærekraft?
– Når nyhetsstrømmen oppleves dyster er det verdt å tenke på hvor mange av de virkelig store oppfinnelsene som så dagens lys på grunn av nød. Vanskelige tider trekker opp en fjær for idéskapning. Verdens mest innovative virksomheter for øyeblikket har virkelig uttrykt utopier som forretningsideer. Tesla, Facebook, Virgin og Google driver alle intressant utvikling for en bedre verden.
– At alle kan gjøre noe er en innsikt som brer om seg i rekordfart og er noe virksomheter ikke har råd til å overse. Vi har også en forretningsmodell "Third way commerce" , med TOMS Shoes i spissen. For hvert par sko du kjøper herfra, så gir de samtidig et par sko til en som trenger det. Dette gir kunden en konkret opplevelse av å bidra.
Fortell mer om utopien som forretningside!
– Det handler om virksomheter som benytter utopier som visjon og drivkraft for å gjøre noe bra. Google og Facebook har ambisiøse prosjekter innenfor flere områder. De setter fokus på store globale utfordringer og viser tydelig bilder av en verden som fungerer bedre enn dagens. Et av dem er å legge til rette for oppkobling og internett i de delene av verden uten som ikke er på nett, dette via ballonger og droner drevet av solenergi. De ser internett som en forutsetning for en sunnere og mer rettferdig verden.
Vi er vant til å snakke om økologisk bærekraft, men hva innebærer begrepet bærekraft egentlig?
– I tillegg til økologisk bærekraft pleier jeg også å snakke om økonomisk og sosial bærekraft. Vi ser en ny feminisme som har fokus på positivitet og det å styrke kvinners selvtillitt. Et eksempel på dette er prosjektet HeForShe som frontes av skuespilleren Emma Watson.

– Det vokser også fram et mer nyansert bilde av eldre. Det er behov for dem i arbeidslivet og de tilfører andre verdier enn de unge gjør. Se bare på det snart 95-årige stilikonet Iris Apfel, eller BMW som har tilpasset produksjonsbåndet med mykere matter slik at eldre skal kunne jobbe der, og også sittekrakker og spesialtilpassede sko til seniorene.
– Sponsing og støtte har lenge vært et satsningsområde når virksomhetene er godt etablert og skaper overskudd, men nå vil man heller starte bedrift med filantropi som grunnidé og deretter skape lønnsomhet gjennom velgjørenhet. Alt dette inngår i en stadig mer sammensatt innsats mot en bærekraftig utvikling for verden.
Opplever du at enkelte typer bærekraft er viktigere enn andre?
– Nei, det er heller slik at de tre variantene samarbeider. Den generelle forståelsen er at mennesker har behov for mer enn bare produkter. I grunnen handler det om utjevning. Idag kan vi raskt skaffe oss et bilde av omverdenen, og da blir verdens ulikheter tydelige. Det gjør at flere kan og vil engasjere seg.
Hva er en typisk fallgruve når virksomheter jobber med bærekraft?

– Man må komme forbi floskelfaktoren og finne en naturlig tilnærming til temaet. Føles det tilgjort har man valgt feil tilnærming. Om satsningen på bærekraft ikke oppleves som ekte, tydelig og riktig, kan man oppleves som falsk.

JOHN MELLKVIST TIPSER
Kom igang med bærekraftarbeidet og gjør det lønnsomt
• Analysér hvordan bransjen fungerer der din virksomhet opererer

Hvilke problemer og akilleshæler er det i bransjen? Start med å lete der for å identifisere hvor fokuset skal legges. Studér andre bransjer der arbeid med bærekraft har fungert bra.

• La bærekraft være plattformen for organisasjonens identitet og virksomhetsområde

Tenk deg at kunden kjøper seg inn i virksomhetens tiltak for å forbedre verden, og gjør dette til en totalopplevelse. Et inspirerende eksempel er den sveitsiske bedriften Freitag som gjenvinner lastebilpresenninger til vesker og lommebøker. De handler framfor å snakke.
• Iverksett et satellittprosjekt

Etabler en ny produktlinje eller lignende, og gjør det bra. Den smale produktlinjen blir en spydspiss som smitter over på hele virksomheten. Man kan ta i bruk ekstra hjelp fra en troverdig frontfigur som talsperson for konseptet.

Jeans-merket G-Star laget kollektionen Raw for the Ocean sammen med Pharrell Williams for å belyse problemet med all plast som finnes i våre verdenshav. Kolleksjonen fikk stor oppmerksomhet og et liknende initiativ kan åpne for muligheten for å lede hele virksomheten i en slik retning.

John Mellkvist
Design- og varemerkestrateg, viss trendovervåkninger kan leses i fagpresse og livsstilmagasiner. John er en anerkjent inspirasjonsforeleser og kommenterer ofte nye trender og spørsmål om varemerker i forskjellige media. Les mer om John på hans hjemmeside www.mellkvist.com.
Fortsette følger...
Gå ikke glipp av siste del i vårt fokus på bærekraft!
15. mars følger vi opp med semiotiker Karin Sandelin som forteller hvordan man kommuniserer bærekraft i bilder. Du kommer til å få se mengder av bildeeksempler på hva som fungerer, avhengig av hvilke verdier du vil signalisere.


TIPS
BILDEPAKKE Nå kan alle få skikkelig gode bilder
Ingenting fanger oppmerksomheten i mediebruset som et skikkelig godt bilde. Hos oss finner du bilder tatt av de fremste fotografene som løfter ditt varemerke og henvendelr seg til din målgruppe. Og vet du hva, skikkelig gode bilder koster mindre enn du tror. Bildepakkene er snille mot budsjettet ditt, uten at du må gi avkall på bildekvaliteten.
 
Spør etter våre bildepakker neste gang du skal kjøpe bilder. Den beste måten å spare penger på og samtidig få bruke bilder av de fremste fotografene! La oss høre fra deg så forteller vi mer!
+46 8644 83 30 eller info@johner.no.
Våren er på vei...
VÅRFØLELSER I SKJERMSPAREREN
For å by på litt ekstra bildeinspirasjon har vi laget en skjermsparer i kalenderform. Du kan laste den ned gratis, så har du en levende bildeutstilling å se på når datamaskinen hviler seg.
Last ned
skjerm-spareren»