close
HVORDAN MØTER DU PUBLIKUM I DIGTALE KANALER?
– Dette må du gjøre for å nå fram til den visuelle kunden

Bilder spiller en avgjørende rolle for å nå fram til nettopp din målgruppe i digitale kanaler. Undersøkelser viser at digitalt innhold med relevante bilder får 94 % flere visninger enn innhold som ikke har relevante bilder*. Fotograf og kreativ produsent Kristofer Samuelsson gir deg sine beste råd for å nå fram til mottakeren.
Hei Kristofer! Hvordan ser du på bildenes rolle i digital markedsføring?
– Bilder har definitivt en sentral rolle og har fått en ny arena i og med den digitale utviklingen. Bilder engasjerer, informerer og skaper handling. Men bildene er ikke en isolert øy, de samvirker derimot i den kontekst de befinner seg i.

– I dag blandes bilder med alle typer media og med all tilgjengelig teknikk: på nye plattformer, med stadig kjappere oppkobling, målrettede annonser, samtidig som vi har fått smartere verktøy for statistikk og oppfølging. Det stilles større krav til det å forstå hvem vi skal og bør kommunisere med.
Hvordan har egentlig bildene i den digitale verden det i dag?

– Jeg tror det råder en overbevisning om å skape virale suksesser i stedet for å arbeide langsiktig med mål om å etablere riktig budskap til riktig målgruppe - og å måle bildenes virkning og effekt i andre ting enn deling og «views». Den visuelle kraften i bildene er sterk og utnyttes dette godt, vil bildene skape engasjement og handling.

– Med mer enn 1,8 milliarder opplastede bilder daglig, så flyter det som før var separate bildesjangre nå sammen. Dette på en måte som både bildeleverandører og også bestillere bør være oppmerksomme på.
Fortell mer, hva innebærer det at bildesjangre flyter sammen?
– Tenk for eksempel på hvordan din Facebook-feed ser ut, med en blanding av venners innlegg, filmer med søte dyr, annonser og enkelte innlegg fra nyhetsmedia. Dette gjør at vi øker toleransen for ulike uttrykk samtidig, som igjen stiller krav til hvordan virksomheter kommuniserer. Bildene må ganske enkelt være interessante for å stikke seg ut.

– Bildene må være verdt å dele og samtidig trigge til handling. Bildene må være på nivå med hva vi forventer oss at varemerket skal kommunisere. Om man vil løfte fram bærekraft kan en «selfie» med en direktør på en åker, skape en autentisk og transparent kommunikasjon, mens dette kan bli helt feil i andre sammenhenger.
Hva er forskjellen på å benytte grafikk eller foto?
– På samme måte som vi jobber med markedsmiksen i vår kommunikasjon, er variasjon eller en kombinasjon av bilder og grafikk i riktige kanaler, det som er mest effektivt. I dag ser vi stadig oftere bilder i bildespeil på Instagram eller Facebook der grafikk er lagt til for å forsterke budskapet.

– Bilder har en visuell tiltrekningskraft som raskt berører og engasjerer mens grafikk raskt kan fortelle noe og informere. Vi har en enorm aktivitet i våre digitale kanaler og flere hundre varemerker kjemper om din oppmerksomhet, sammen med innlegg fra dine venner og familie. Derfor må vi spørre oss selv om hvordan vi kan skape bilder, film og grafikk som engasjerer dem vi vil snakke med.
Hvordan lykkes vi med å skape engasjement?

– Mitt tips er at man basert på mottakerens perspektiv, forsøker å sette seg inn i hva som trenger igjennom all aktivitet og skaper effektiv kommunikasjon. Er ditt innlegg med bilde, film eller tekst unikt? Hva er verdt å dele og å spre videre? Kan du ikke svare på dette bør du nok revurdere innsatsen.

– På en hjemmeside gjelder få eller ingen andre regler. Der eier du selv all kommunikasjon og må skape interesse med andre variabler og finne et samspill mellom form, tekst, bilde, grafikk og film.
Visuelt innhold blir stadig viktigere for hvordan mennesker oppdager produkter og varemerker. Hva kan et bra bilde tilføre som ikke tekst kan?
– Et bilde kan vi fylle med vurderinger som vi kan kommunisere ut på bare noen sekunder, dette til forskjell fra en tekst. Flere virksomheter må våge å la være å vise produktene sine i bilder, og i stedet jobbe med bilder som er fylt med de verdier mottakeren vil omgi seg med, eller også når man vil skape en kobling med produktene. Det er langt mer effektivt å fokusere på opplevelsen av et produkt enn å vise selve produktet.

– Tekst er selvfølgelig ikke uviktig, men riktig brukt så forsterker bilde og tekst hverandre og blir sammen til et sterkt budskap som gir ønsket effekt.
Se opp for de vanligste feilene når du velger bilde til digitale kanaler
• Du tror bildet er interessant, men har du sjekket dette med målgruppen?

• Mange virksomheter, i sin iver eller i mangel på diskusjon og vurdering, velger for mange produktrelaterte og informative bilder i stedet for bilder som vekker følelser.

• Man velger bilder med for mange detaljer som ikke egner seg i små skjermer. Det samme bildet fungerer faktisk ulikt i ulike kanaler.
Sjekkliste for å lykkes med ditt valg av bilder i digitale kanaler
• Velg rene bilder med tydelig budskap. Motivet er sentralt for å kunne engasjere og berøre. Følelsen du vil oppnå er 100 % autentisitet og relevans. Bildene skal kommunisere innenfra og ut.

• Bildespill er effektive og spiller en viktig rolle. Vi er tilbake i den klassiske fortellerformen og i storytelling.

• Gå alltid tilbake til din analyse av nåtiden. Hvem er det du vil kommunisere med? Hva er viktig for å nå målgruppen?
TRE SOMMERTIPS
Vi ønsker god bildesommer og sender med tre tips på veien:
Tips 1
Visste du at du kan chatte med oss på direkten, via vår hjemmeside? Det betyr at du får rask og effektiv hjelp når du trenger det, helt uavhengig av om du vil spørre om pris på bilder eller hvordan du søker!
Tips 2
Med vår nye bildepakke som du kjøper i 5-, 10- eller 25-pack kan dine bildekjøp i sommer ikke bli enklere (eller gunstigere!). Snakk med noen av våre selgere for mer informasjon!
Tips 3
Nå er det høysommer i skjermspareren vår! Vi har akkurat oppdatert den med sommerlige bilder som varmer uansett vær. Skjermspareren kan du laste ned gratis og den byr på vakker bildeinspirasjon når maskinen hviler. Her kan du laste den ned!
Vi har åpent alle hverdager, helt som vanlig, i hele sommer! Vi hos Johnér ønsker deg en riktig god sommer!
*ref. Hubspot.com 13/1 2016.