close
BÆREKRAFT
Rett valg av bilder viser hvem dere er og hva dere står for
Stadig flere kunder velger virksomheter som viser ansvar. Bruk bilder for å understreke hvem dere er og hvordan dere vil bidra til å gjøre verden til et bedre sted. Men hva er egentlig rett valg av bilder?

Hva er rett valg av bilder når du vil kommunisere bærekraft?
For å få svar på det fikk vi hjelp av en virkelig ekspert på bildekommunikasjon, semiotiker Karin Sandelin i TNS Sifo, Sveriges største virksomhet innen markedsundersøkelser. Karin jobber med semiotiske analyser og er rådgiver for kunder innen flere bransjer - alt fra finansbransjen og TV til regjeringen og den svenske riksdagen.

Semiotikk er læren om tegn og symboler og hvordan disse tolkes. Karin har ekspertkompetanse på hvorfor et bilde blir oppfattet på en spesiell måte og hvorfor det vekker visse følelser. Ved å være bevisst på hva bildene symboliserer her og nå, kan du signalisere en konsekvent og tydelig identitet. Her kommer Karins beste råd om bærekraft!
Bærekraft handler ikke om stillstand
Bærekraft handler dels om å finne stabilitet og om å bremse ugunstige prosesser som ødeleggende forbruk, sviktende folkehelse eller sviktende økonomi.

I visuell kommunikasjon betyr dette at bilder som signaliserer bærekraft ofte handler om å stanse opp og finne en balanse. Det blir fort et retrospektivt og bakovervendt uttrykk som konsekvens. Et uttrykk for vår oppfatning av at vi hadde mer bærekraftige prosesser tidligere.
Bærekraft handler ikke om stillstand, men derimot om å skape utvikling og prosesser som er i balanse med naturen og samfunnet. Det handler om forandring.
Nye verdier uttrykkes i bevegelse
Det finnes flere uttrykk for bærekraft. Parallelt med nedbremsing handler det også om en innovativ søken etter effektive og smarte løsninger.

Det handler også om å gi uttrykk for nye verdier som bryter med tradisjoner, dette for å fremme et alternativt tankesett. På den måten skapes et mer likestilt og demokratisk samfunn for alle.
Det søkende uttrykkes med bevegelse i bildet. Det kan være positivt framoverlent, som avbildes gjennom en fra venstre mot høyre-bevegelse i bildet, alternativt dybde eller nedenfra og opp, for å gi et inntrykk av søken. Kontraster kan også være en effektiv måte for å skape inntrykk av forandring. Det kan være kontraster i farger, uskarpt-skarpt, nært-avstand, lyst-mørkt eller gammelt-nytt.
Begge bena på jorden
Fordi bærekraft handler om å verne lokale produkter og tjenester og å respektere natur og medmennesker, er det lurt å formidle forankring i bildene, gjerne med et fysisk berøringspunkt. 

Det kan handle om forankring i naturen ved nakne føtter mot bakken, hånd mot en trestamme eller vind i håret. Slike taktile uttrykk legger fokus på verdier som nærhet og nærvær, som i sin tur gjør direkte handling mulig. Nettopp hender fungerer ofte som en effektiv metafor for handlingskraft.
Bærekraft kan også uttrykkes som en forankring i relasjonen til andre mennesker og det personlige møtet. Det uttrykkes ved berøring eller at man sammen skaper en felles fysisk kropp, som gruppe eller ved å samles rundt et bord:
Det kan like gjerne handle om forankring i sin identitet eller hverdagslig miljø, å være trygg i det og å ta del i det, med bena plantet stødig på bakken, involvert og inkludert:
Gi historien din en stemme
Hverdagslighet er ofte aktuelt, dette fordi bærekraft gjerne handler om å endre valgene i hverdagen. Den kan symboliseres av "usminkede" karakterer i velkjente miljøer, som tillater uorden og rot, og et lys som oppleves som autentisk dagslys.

Alle uttrykksmidler i bildene, slik som struktur, former, personligheter, miljø, tekstur, lyssetting og farger gir stemme til din fortelling om bærekraft.
Gikk du glipp av del 1 i vårt fokus på bærekraft?
John Mellkvist, design- og varemerkestrateg, fortalte om den verdensomspennende trenden utopi som forretningsidé - og hvorfor du ikke har råd til å ignorere den! Tankevekkende lesing!
Her finner du del 1 »
Våre 4 beste tips
Hvilke verdier vil virksomheten formidle
Hvordan kan dette gjengis i bildene? Finn eksempler på bilder som føles riktige, men også på det som føles feil, nettopp for å finne fram til deres definerte uttrykk. 

Personer i bilder
Personer skaper sterke uttrykk som stikker seg ut og som lokker til seg blikket. Mangfold og likeverd har du sikkert tenkt på allerede, men en påminnelse skader ikke. La mennesker av alle slag få synes i bildekommunikasjonen!

Det juridiske aspektet
Profesjonelle bildebyråer skal ha skriftlig tillatelse for å benytte bilder med modeller, og i enkelte tilfeller også for steder. 
Hva er et godt bilde?
Vi siterer den svenske bildenestoren Bo Bergström, forfatter av flere bøker om visuell kommunikasjon: "Let etter krydderet i bildet. Se nærmere på fotografier som er tilført personlighet eller et mål ærlighet, en teskje finurlighet, rikelig med menneskelig varme, mye relevans og til slutt kanskje spisset humor som umiddelbart skaper sympati.
Inspirasjon fra vår kunnskapsbank
VI NERDER OSS INN PÅ NYE BILDER
Nå strømmer det på med mange nye bilder på hjemmesiden vår. Lenken "new images", som du finner til høyre for søkefeltet på hjemmesiden, er alltid verdt et besøk. Der starter vi ofte selv med våre bildesøk, når vi vil lete bredt og uten spesielle søkeord.
» IMA123380, Anna Kern     » ETS15216, Johan Willner     » CAI412-16686, Caia Images     » IMA144043, Malin Mörner     » IMA111922, Lisa Björner     » IMA121153, Hans Berggren     » IMA126862, Johanna Nyholm     » IMA131750, Susanne Kronholm     » IMA134969, Fredrik Ludvigsson     » IMA119518, Björn Dahlgren     » IMA123106, Nicho Södling     » FAN42-71218386, Fancy     » ETS23597, Johan Alp     » IMA136386, Michael Jönsson     » NAT91710, Benny Karlsson     » IMA120728, Nicho Södling     » IMA120733, Nicho Södling     » IMA120748, Nicho Södling     » IMA120745, Nicho Södling     » IMA120746, Nicho Södling     » IMA145779, Peter Lydén     » IMA141422, Anna Kern     » IMA144063, Malin Mörner     » IMA142135, Hannes Söderlund     » IMA134995, Hélen Karlsson     » GLAGHI-NICKO00033, Glasshouse Images     » Bilde Karin Sandelin: Kristian Pohl