close
Content er konge – men hvorfor havner bildene ofte i bakevja?
Det nærmer seg deadline. Du er akkurat ferdig med tekstene til nyhetsbrevet, der hvert ord er veid på gullvekt. Resultatet er ingeting annet enn ren perfeksjon. Men, så var det jo det med bilder, da…

Det visuelle innholdet havner lett i bakevja, selv om bilder aldri har vært viktigere for å nå fram. Vi har snakket med to bildeproffer hos Curious Mind som også er spesialister på content marketing. Her får du deres beste tips til hvordan du øker effekten av ditt nyhetsbrev ved å benytte gode bilder.
Hei Caroline Carlander og Mimmi Rydstrand! Hva jobber dere med?
Vi er konsulenter hos Curious Mind, et digitalt kommunikasjonsbyrå. Caroline har i flere år jobbet som koordinator for globale nyhetsbrev i et større svensk moteselskap. Mimmi har akkurat nå oppdrag for et markedsleder i dagligvarebransjen. Vi jobber begge til daglig med e-postmarkedsføring.
Hvor viktig er bilder i et nyhetsbrev?
Bilder er svært viktig. De setter an den umiddelbare oppfatningen av både avsenderen og selve innholdet i nyhetsbrevet. Et dårlig bilde som ser uproft ut kan sabotere hele nyhetsbrevet. Gode bilder derimot, akkurat som gode tekster, inngir tillitt.
Hvordan mener dere man skal velge ut bilder til nyhetsbrevene?
Sats på bildene og hold teksten kort og konsis. De fleste scroller raskt gjennom nyhetsbrevet og stopper ikke opp for å lese lange tekster. Derfor er valg av bilder ekstra viktig i denne sammenhengen.
 
Prøv å tenke bredde når det kommer til valg av bilder. Et eksempel kan være at dersom målet er å selge et produkt, må produktet i seg selv ikke nødvendigvis være i fokus. Sett isteden produktet inn i en sammenheng. Og tenk inspirasjon! Bildene skal fange leserens oppmerksomhet og skape en følelse for budskapet i nyhetsbrevet. 

Det er også viktig å ha en rød tråd gjennom hele nyhetsbrevet - bildene skal fungere sammen med layouten. Men, bildene må heller ikke være for like, da er det risiko for at de slår hverandre ut.
Hva er den vanligste feilen man gjør når man bruker bilder i nyhetsbrev?
Et skikkelig klavertramp er når bildene ikke har noe med innholdet å gjøre. Bilder som er for "reklameaktige", med store splasher og tilbudspriser er heller ikke noe vi anbefaler. Andre tabber er å jobbe kun med frilagte produktbilder, med for små bilder eller bilder som ikke er tilpasset mobil.
Har dere tips til den som vil bli bedre på bruk av riktige bilder i nyhetsbrev?
Tenk helheten i nyhetsbrevet i stedet for at hver blokk formidler sitt eget budskap. La følelser og opplevelser spille hovedrollen når du velger bilder!
Takk til Caroline Carlander og Mimmi Rydstrand for gode tips! Curious Mind er et digitalt kommunikasjonsbyrå i Sverige, som jobber med innhold og strategi for nettsteder. Der jobber det webkommunikatører, copywritere og produksjoneledere med kunder som ICA, Scandic, PwC, Handelsbanken og NCC.
Oi, han så hyggelig ut. Hvor finner jeg flere som han?
Enkelt! Mange av våre bilder har en modellkode. Klikk på koden så får du fram alle bilder som modellen medvirker i. 

Du finner modellkoden om du klikker på bildet og deretter klikker på "gå til bildesiden". Deretter er det bare å klikke på modellkoden.
Klikk og finn modellkoden:
Har du lest årets mest likte artikkel ?
Foto Caroline och Mimmi: © Pernilla Pettersson.