close
En god brief er base for et godt resultat
Basen for en god film er en grundig brief, enten du produserer selv eller overlater arbeidet til et produksjonsselskap. Vi fortsetter vårt fokus på film, og hvordan du lykkes med den viktige briefen. I tillegg har vi også lurt inn et spørsmål om hva som er viktig når filmen skal vises på mobilen. Vår guide er filmeksperten Joakim Lindhé som du kjenner igjen fra vår første filmspesial. Vil du friske opp hukommelsen finner du første del her.
                                                                              
Hva er egentlig en brief?
– Briefen tar for seg hva du vil oppnå med filmen, samtidig som den er et underlag for fotograf eller produksjonsselskap til å lage et pristilbud. Derfor bør briefen omfatte alle faktorer som påvirker prisen.
Hvilke faktorer kan det dreie seg om?
– For bestilleren er det for eksempel viktig å tenke på hvor effektive fotografer kan være i innspillingssituasjonen. La oss si at det er flere personer som skal intervjues. Produksjonsselskapet regner arbeidstimer. Kan bestilleren samle alle intervjupersoner på samme sted til samme tid? Det blir selvfølgelig billigere enn om fotografene må reise rundt til forskjellige steder.
Hva mener du er den vanligste feilen man gjør i en brief?
– At man er for knapp med informasjon i briefen. Risikoen er at de forskjellige produksjonsselskapene tolker oppdraget ulikt, både med tanke på kreativitet og økonomi. Noen anser kanskje at de må ta høyde for ikke relevante aspekter, mens den som ligger lavest i pris kanskje ikke har forstått hva bestiller forventer. Risikoen er da at både bestiller og produksjonsselskap ender opp med misnøye og ubehagelige samtaler.
”Det har aldri vært så billig å produsere som i dag, men konkurransen om publikums oppmerksomhet har heller aldri vært større.”
Sjekkliste – dette skal du ha med i en god brief
• Hva er hensikten med filmen?
• Hvem er målgruppen?
• I hvilken sammenheng skal videoen vises?
• Hva skal seeren sitte igjen med etter å ha sett filmen?
• Hvordan skal seeren oppmuntres til handling etter å ha sett filmen
• Hva er deadline?
• Hvilket språk skal filmen ha?
• Hva slags bakgrunnsmateriale kan du skaffe, i form av skisser, bilder, musikk etc.
• Angi omtrentlig budsjettramme – 10 000,-, 100 000,- eller en million?
Når vi først snakker om brief, har du et godt eksempel på en film der man har lykkes godt med resultatet?
– Dette er en veldig god bedriftsfilm, synes jeg. At nesten 200 000 har sett den er en bekreftelse på det. Den er supertydelig og inneholder et svært bra visuelt bevis på hva den forsøker å formidle. Filmen handler om en bedrift som produserer skiver til muttere.

Vi avslutter med et spørsmål mange stiller seg. Hva er det viktig å tenke på når man lager film for mobilskjerm?
– Kjør rett på fra starten. Ikke spar det beste til slutt. Seeren blar seg rekordfort gjennom strømmen og har hele tiden fingeren klar for å sveipe videre til neste morsomhet. Derfor må du i løpet av filmens første sekund gi seeren en veldig god grunn til å bli værende og se filmen helt ut.

– Tenk lydløst. Stadig flere steder på nettet ser man at filmen starter opp uten lyd, og at seeren aktivt må velge å slå på lyden. Mange seere har kanskje ikke høretelefoner tilgjengelig, eller de har mye støy rundt seg i det øyeblikket de har mulighet for å se din video. Derfor kan det være smart å spørre seg om hvordan videoen fungerer uten lyd? Forstår man likevel hva den handler om? Kan teksting gjøre filmen mer anvendelig? Tenk også på de små skjermene når du lager bannere og grafikk.

– Prøv å unngå ”filmformat”. Telefonskjermen er i utgangspunktet liten. Om produksjonen ikke allerede fra starten av er laget i kinoformat 21:9, er det nærmest sløsing med pixler å legge til svarte felt for å få videoen til å se mer ”kinoaktig” ut.
Om Joakim Lindhé
Joakim har hovedsakelig jobbet med TV, som reporter, redaktør og produsent. Det har blitt mye nyheter og samfunn, men også kultur, talkshow og i tillegg et stort antall dokumentarer.

I dag driver Joakim Yellow Kid som produserer forklarende animerte filmer. Han jobber også med utdanning og rådgiving innenfor levende bilder.
Vi hos Johnér ønsker god jul
Vel, tiden er ikke helt inne, men vi ser at bestillinger på julemotiv øker i raskt tempo nå. Derfor har vi samlet våre favoritter for deg som mentalt peser rundt i dyp snø og synger ”Reven rasker over isen”, i jakten på det perfekte vinter- og julemotivet. Klikk på noen av bildene nedenfor så kommer du til våre forslag!