Alt du bør vite om Nordic noir
Glem hvitt, lyst og fargerikt. Nå er det en dusere og varmere fargeskala som gjelder, sammen med autentiske motiv. Vi kaller det Nordic noir – den største trenden etter “lyst og fresht”.

Flere ting virker sammen og arbeider mot en overgang til en mørkere fargeskala, se bare på verdenssituasjonen, instagramfilter og påvirkning fra nordisk krim og filmatiseringer av disse. Men det finnes en gruppe som påvirker utviklingen mer enn andre. Les videre!
En trend oppstår
Nordic noir er hipsternes motreaksjon på det “lyse og freshe”. Hipsterne hyller nostalgiske verdier, og viser ikke sin suverenitet gjennom økonomisk overlegenhet, men heller som feinschmeckere innen mote, musikk og mat. Kort sagt setter hipstere pris på det som ikke er mainstream.

Om det typiske er “lyst og fresht”, ja da blir det en naturlig utvikling at hipsteren trekkes mot en dusere fargeskala som et bevis på sin selvstendighet. Genuint og ekte skal det være. Autentisk. Tenk bare på mikrobryggerier, vintage, surdeig og gigantiske brilleglass.

De nostalgiske verdiene hipsteren representerer uttrykkes gjennom en skala av jordfarger. Uheldigvis for hipsterne er de selv blitt mainstream, som vi tydelig kan se gjennom bruk av den duse fargeskalaen også i reklame og populærkultur.
Hva er typisk for Nordic noir?
Det kommersielle fotografiet har med Nordic noir tatt et steg nærmere fotojournalistikkens estetikk. Det er autentisk, det er monokromt. Det handler om en forfinet realisme.

Fargeskalaen er som vi allerede har nevnt dus og går i jordtoner. Motivene varierer mye, det er fargetonen som er avgjørende i denne trenden. Likevel ser vi at naturbilder er en stor del av Nordic noir. De store viddene hvor det lille mennesket møter naturen med en oppfordring til refleksjon i stillhet og et roligere tempo.

Vil du finne bilder som passer inn i denne trenden, kan du benytte søkeordet Nordic noir. Daglig legger vi nye bilder til dette temaet.
Så hva kommuniserer du egentlig med Nordic noir
Farger, former og bilder du benytter sier hvem du er og hva du tilbyr. Med en fargeskala i varme jordfarger signaliserer du pålitelighet, ro, trøst og trygghet til “reptilhjernene” våre. Det er som skapt for bransjer som omsorg, helse, utdanning og veldedighet. Eller hvorfor ikke en organisasjon som satser på en helt spesiell og imøtekommende kundeservice?

Jordtonene kommuniserer bærekraft og omsorg. Ta en titt på Ben & Jerry's Foundations hjemmeside, dette er det kjente is-firmaets stiftelse for veldedighet. Der møtes du av en helt annen fargeskala enn den som andre deler av varemerket kommuniserer. Istedet for sterke og ekstroverte farger benyttes beige, lysebrun og dus grønn. Det er ikke tilfeldig.
   
Nordic noir møter “lyst og fresht”
Vi setter trenden Nordic noir opp mot noen av våre tradisjonelle bestselgere. Hvilken fargeskala tiltrekkes du av, collagen til høyre eller den til venstre?
Eksempel på Nordic noir i reklame og kultur







Sources: Fame to Claim, Per Robert Öhlin & Karin Sandelin, Kantar Sifo.