Bild: masma66087

Bevegelig innhold vekker interesse
Vi vil alle nå ut med budskapet vårt i sosiale medier, men konkurransen er hard. KIT.se, en digital publisist som når ut til leserne sine via sosiale medier, vet hva som skal til for å nå ut med budskapet. KIT har lagt merke til at de sosiale kanalene premierer bevegelig innhold og sprer derfor interessevekkende filmer via Facebook og andre sosiale medier. Vi har snakket med KITs direktør Linda Öhrn Lernström, som gir oss noen tips om hva vi bør tenke på når vi vil produsere bevegelig innhold.

Linda Öhrn Lernström
Om Linda Öhrn Lernström
Linda Öhrn Lernström har bakgrunn som reporter, redaktør og sjefredaktør og har blant annet jobbet i magasinene Veckorevyn, Mama og Family Living. Hun ble rekruttert til KIT som featuresjef, men er nå direktør.
Bild: masma68555

Linda, kan du fortelle hva KIT gjør, for dem som ikke kjenner til dere?
KITs mål er å være Sveriges ledende byrå for bevegelig innhold på sosiale medier. Målet vårt som byrå er å alltid gi kunden riktig innhold til riktig person, på riktig plattform og vite nøyaktig når dette innholdet skal distribueres.

Alt innhold vi lager på sosiale medier, bygger på innholdsdata. På den måten trenger vi ikke å A/B-teste innholdet, men vi vet hvilken historie vi skal fortelle, hvordan vi skal fortelle den, for hvem vi skal fortelle den, og hvor og når den skal distribueres.

Det lønner seg å legge ut videomateriale på sosiale medier, og hvis du lager riktig innhold, er distribusjonen av bevegelig innhold billig. Du kan altså få stor spredning hvis du lager riktig innhold.


Hva er riktig innhold?
Det kommer selvfølgelig an på, men noen ting bør man ha klart for seg, for eksempel: Hvorfor gjør vi akkurat dette, for hvem, hvorfor vil noen dele dette, og hva er målet?

En viktig ting å tenke på er at du ikke kan si alt i en film. Et klassisk scenario er at noen kommer til oss og vil ha hjelp til å lage en film. Når vi spør om hva filmen skal handle om, får vi til svar at den skal handle om x, y og z. Da svarer vi som regel at det ikke er én film, det er minst tre filmer. I hvert fall om målet er at folk skal se på videoen. Og så bør filmene tilpasses etter målgruppe og plattform. Så til slutt er det kanskje ti filmer vi lager, i stedet for én.
Bild: plap1275m1511361

Lindas tips om andre man bør sjekke ut!
Når det gjelder kommunikasjon med film, vil Linda særlig trekke frem Stockholm kommune og Naturskyddsföreningen. Også SVT Edit har historisk vært dyktige på bevegelig innhold. Internasjonalt mener hun at Vox, Great Big Story og Brut forteller inspirerende historier på sosiale medier.

Hvordan kan en kommunikasjonsavdeling i for eksempel en offentlig myndighet eller kommune bruke film i sosiale medier for å nå ut med budskapet sitt?
Bruk et godt videoverktøy som alle enkelt kan arbeide i, og der du ikke trenger en masse kunnskap og programmer i tillegg. Storykit, som vi i KIT bruker, er et superenkelt verktøy der alle kan lage video – på en effektiv og god måte.

Hvis dere har folk med kompetanse til å jobbe i for eksempel Premier, går det også greit.
Hvis ikke må dere få hjelp av noen som kan, for eksempel KIT. Det kan være hjelp til å komme i gang eller hjelp til produksjon, distribusjon, optimering og analyse.


Må man ha filmmateriale i klippene? Eller går det like bra å lage videoer med stillbilder?
Vi pleier å kombinere stillbilder med bevegelig innhold i videoene våre. Hvis man ikke har filmmateriale, kan man for eksempel legge til effekter eller panorere stillbilder for på den måten få en følelse av bevegelse.

Hva tenker dere på når dere velger bilder og bevegelig innhold til en film?  
Bildene og filmene vi bruker i filmen, skal drive historien fremover på en god måte. De skal skape riktig stemning og gjerne portrettere mennesker for å skape gjenkjennelse.

En ting man bør passe seg for, er at man ikke er overtydelig. Altså at man hele tiden viser bilder av det man snakker om. Det kan lett bli kjedelig å se på. Våg heller å overraske litt med bildevalgene!


Tenker dere på noe spesielt for å få bilder og film fra ulike kilder til å henge sammen?
Vi bruker materiale fra bildebyråer og egenproduserte bilder eller filmer. For å få en bedre visuell enhet kan man jo for eksempel fuske litt ved å bruke enkle animasjoner eller ved å legge filter på bildene.

Bild: ima119619
Til slutt, er det noen av filmene dere har laget som du særlig vil trekke frem?
Ja, for Internetstiftelsen har vi laget lengre artikler som ble brutt ned i flere korte filmer tilpasset for sosiale medier, for å nå ut til flere med budskapet. Mange har sett disse filmene.
Video "Är det verkligen banken som ringer?" (på svensk)

Vi har også laget en video for UNHCR. De ville skape oppmerksomhet rundt at det blir veldig kaldt i flyktningleirene i verden og minne på at barn kan fryse i hjel der. Vi laget en video som forteller hva som skjer i kroppen når man fryser i hjel, noe som fanget folks oppmerksomhet. Vi avsluttet med å forklare situasjonen i flyktningleirene på en rask og enkel måte. På den måten kunne vi i KIT ta hånd om kundens problem – det de ønsket å fortelle – og deretter lage en video som gjorde nettopp det, men på KITs måte.
Video "När fryser man ihjäl?" (på svensk)
Les mer fra Johnér, her.