Två kvinnor som gapskrattar på tunnelbanan, ima196552

Kommunisere ekthet
– slik gjør du det!
Vil du at kommunikasjonen din skal oppleves som ekte? Ja, da bør du ikke gå glipp av tipsene våre om hva du skal tenke på når du velger bilder.

Karin Sandelin fra Kantar Sifo forteller hvorfor det er så viktig å bruke bilder som føles troverdige, og hva du taper hvis du ikke gjør det.

Fem viktige tips!
Kvinna målar i sitt kök, ima204103
Pappa byter blöja på bebis, ima195961
1. Bildene skal snakke samme språk som målgruppen
Bruk bilder som ser ut til å være tatt i en sammenheng som målgruppen din kjenner igjen. Det er mange elementer i bildene som bygger på akkurat dette, for eksempel lyssetting, styling, ja til og med detaljer som hvordan de malte stripene ser ut på veien. Se på bildet ditt og prøv å avgjøre om det føles som "her og nå", eller om det snarere er uten forankring i hverdagen og virkeligheten til målgruppen.

Kvinna och barn vid spegel, ima199012
Arg nykräkt bebis, ima195959
2. Unngå bilder som er for perfekte
Hvis du vil at bildene dine skal som oppfattes som ekte, må du sørge for at de ikke føles arrangerte eller iscenesatte. Vi opplever ofte ufullkommenhet som menneskelig og ekte, det vil si noe som er et brudd på den eksakte repetisjonen, symmetrien eller ordenen.

Äldre kvinna med grått hår och rynkor, masma68872
Fotavtryck på brygga, ima67194
3. Løft frem det uregelmessige og menneskelige
Bruk derfor gjerne bilder som viser mennesker og miljøer slik de faktisk ser ut, med de ujevnhetene og skjevhetene som finnes i virkeligheten. Bildet kan være autentisk og samtidig formidle helt ulike varemerkeidentiteter, avhengig av bildestilen for øvrig. 

Kyssande par, ima191923
Tårögd bebis i mammas famn, ima196563
4. Bruk øyeblikksbilder
Bruk øyeblikksbilder som en del av å vise den autentiske hverdagen, reisen eller helgen. Bilder som fremstår som iscenesatte eller tilgjorte mangler ofte autentisitet. Emosjonelle uttrykk som ekte latter, varme blikk, overrasket kroppsspråk eller behagelig avslapping er enklere å fange i et øyeblikksbilde enn i et poserende bilde.

Älgtjur på vägen i morgondimma, nat045240
Storforsen, culis09ad4ap
5. Naturbilder er en snarvei 
I vår visuelle kultur assosierer vi naturen med autentisitet. Naturen er både en tidsmarkør og en stedsmarkør som bidrar til å forsterke forankringen i bildet. Vi ser for eksempel lett – allerede på et ubevisst plan – om et naturbilde viser velkjent natur eller et annerledes sted.

Karin Sandelin, foto: Kristian Pohl
Om Karin Sandelin
Som semiotiker veileder Karin Sandelin mange av våre største varemerker, organisasjoner og myndigheter i blant annet bildespråk for å få frem sterke og tydelige budskap og varemerkeidentiteter.

Karin, hvorfor er det viktig at bildene i kommunikasjonen min føles troverdige og ekte?

Jeg vil si at autentisitet i bilder henger sammen med relevans og relasjonen til målgruppen for å være troverdig, pålitelig, inspirerende eller til og med utfordrende – og fremfor alt ikke generisk. Hvis du bruker et ikke-autentisk bildespråk, kan du være hvem som helst.
 
Bilder kan bidra til å "fargelegge" varemerkeidentiteten, men også sosiale verdier, som hvem vi er som jobber her, eller hvordan vi ser på kundene våre, vår streben og våre idealer, hvem vil vil være, og hvem vi vil bli.
 
Autentiske bilder kan også bidra med sammenheng, de kan fortelle om vi er urbane eller landlige, naturnære eller mer teknokratiske, lokale eller globale. Ikke-autentiske bilder har evne til å bære et uttrykk uten sammenheng, det bli utydelig hvor eller når bildet er tatt – bildet mangler forankring i virkeligheten.
Hva kan gå tapt i kommunikasjonen hvis jeg bruker bilder som ikke oppleves som autentiske?
En god del! Ikke-autentiske bilder kan brukes på omtrent samme måte som ikoner – de blir mer som et funksjonelt symbol, for eksempel for å finne frem til kundeservice eller for å forstå at dette varemerket jobber med transporter. Men autentiske bilder kan være funksjonelle og dessuten emosjonelle, det vil si at de også tilfører det viktige varemerkebyggende laget av verdier, relevans, troverdighet, personlighet osv.

I verste fall kan ikke-autentiske bilder gjøre at mottakeren vender seg bort og spør: "Er dette en scam?". Et generisk uttrykk kan mistenkes for å være et falsum, en ulv i fåreklær – for eksempel at en hjemmeside kan være fake. Ofte kan lite gjennomtenkte valg av generiske bilder motsi eller svekke budskapet og med det også varemerket. Det kan for eksempel skje hvis du vil oppfattes som lokal og moderne, men velger bilder som ikke oppleves som autentiske for ditt marked, i samtiden. Hvordan hverdagen ser ut, er hele tiden i endring, og det gjør det desto viktigere med en oppdatert bildebank.

Fotografer: Stina Gränfors (IMA196552, IMA204103, IMA195961, IMA195959, IMA191923, IMA196563 ), Plattform (IMA199012 ), Maskot images (MASMA68872 ), Ulf Huett Nilsson (IMA67194 ), Kent Storm ( IMA67194 ), Cultura Creative (CULIS09AD4AP) og Kristian Pohl.