Bildet er en viktig del av budskapet
Bilder spiller en viktig rolle i dagens raske informasjonsstrøm. Vi oppfatter dem direkte og ubevisst, og symbolikken i bildene påvirker vår oppfatning av budskapet, hvem som sier det og hvorfor. De tiltaler oss, skremmer oss, beroliger eller stresser avhengig av de følelsesmessige behovene vi har akkurat nå. På den måten skaper de også en relasjon mellom dere og mottakeren.
Nå er det viktigere enn noensinne å være bevisst på hvordan budskapet ditt
forholder seg til omverdenen: temaet, sammenhengen og samtiden. Enten du kommuniserer som myndighet, organisasjon eller et kommersielt varemerke må du forholde deg til at:
Bildene viser et standpunkt
Bildene formidler hvordan dere forholder dere til det som skjer akkurat nå, hvilke verdier, holdninger og perspektiver dere står for. Ønsker dere å vekke engasjement, i så fall hvilket? Mane til aktivitet eller ro? Har dere en problematiserende eller muliggjørende
vinkling?
Bildet kan skape engasjement
Hvilket engasjement vil dere skape? Forhåpentlig er det ikke bare for å få mange klikk, men også et engasjement som er konstruktivt og i tråd med verdigrunnlaget deres og hensikten med budskapet. Bildet indikerer hvilket engasjement dere søker.
Bilder påvirker oss både på kort og lang sikt
Bildene vi møter i strømmen vår, påvirker trivselen her og nå, men også den langsiktige helsen, bildet av oss selv og hverandre.
|