ima161367, Paints on pastel background

Finne riktige bilder for å nå ut i digitale kanaler
Bilder spiller en viktig rolle for at du skal nå målgruppen din i digitale kanaler Men hvordan skal man tenke når man velger bilder? Og hva gjør man for å tenke nytt i stedet for å gå på autopilot og bare velge et bilde som tydelig gjentar innholdet i teksten? Mattias Arell Räms i digitalbyrået Curious Mind svarer på spørsmålene vi har, og gir oss tips.
Mattias Arell Räms Photo: Pernilla Pettersson
Om Mattias Arell Räms och Curious Mind
Mattias Arell Räms er art director og bilderedaktør i det svenske digitalbyrået Curious Mind. Det spesielle med Curios Mind er at konsulentene deres er utplassert hos kundene. Mattias mener at det er en god måte å virkelig lære kunden å kjenne og deres behov på.

Mattias, er det noen spesielle utfordringer når man skal velge bilder for digitale kanaler?
Bortsett fra formatet vil jeg si at de må kommunisere raskere enn hva de kanskje gjør i trykte medier. Man har ofte veldig kort tid på seg til å fange målgruppen sin, og det stiller krav til at bildene er tydelige og formidler budskapet på en overbevisende måte.
Hvor viktig er riktige bilder i sosiale medier?
Bilder er kjempeviktige i sosiale medier. Vi blar fort gjennom innholdet og rekker ikke alltid å lese alt. Hvis vi ser et bilde som fanger oppmerksomheten vår, har vi en tendens til å stoppe opp og ta inn budskapet.

Bilder i sosiale medier må overraske på en eller annen måte, men de må også være relevante for innholdet. Tenk på vellykkede reklamekampanjer som fikk oss til å stoppe opp. I Sverige er det mange, for eksempel Delicatos kostholdssirkel og WWFs kampanjer.

En annen ting å tenke på er at bruk av sosiale medier ofte skjer på mobiltelefonen. Det stiller også krav til bildene. De må ikke være for komplekse. Budskapet skal være tydelig, men ikke kjedelig.

cai412-02223, Identical dogs panting together
Bilder i sosiale medier må...
1. Overraske!
2. Være relevante
3. Være tydelige

Bruker dere bilder fra bildebyråer?
En fotografering tar mye tid og ressurser, så vi bruker nesten alltid bilder fra bildebyråer. Med bildebyråbilder kan man antyde hvordan helheten skal bli på forhånd. Dessuten er det enkelt å bytte ut bilder som ikke passer inn, eller legge til bilder hvis man ser at noe mangler.
Må man tenke på noe spesielt hvis man bruker bilder fra et bildebyrå?
Man bør tenke på hvem som er den potensielle målgruppen. Hvem henvender jeg meg til? Det er også viktig å ha klart for seg hvem man selv er som avsender. Hvordan vil jeg at organisasjonen min, bedriften min eller jeg som person skal oppfattes?

Det er også bra å ha en langsiktig plan for bildevalg, en bildestil. Det kan være noe så enkelt som at bakgrunnen alltid skal være blå, eller at det skal finnes vegetasjon på bildet.

Tenk også på å være lokal. Hvis det handler om livet i Norge, er det bedre å velge skandinaviske bilder. Selv om man ikke alltid oppfatter det med en gang, er de fleste bilder kulturelt kodet. Miljøer, klær, frisyrer, møbler og kroppsspråk. Mange små ting avslører hvor bildet kommer fra.

Og hvis du vurderer å velge de billigste stockbildene, må du huske på at de er billige fordi de selges til hele verden. Siden de må passe alle, er de så avkodet og fri for alt menneskelig at de som regel ikke sier noenting.

Et godt bilde kommuniserer hvem du er som avsender. Det er derfor verdt å bruke noen ekstra kroner på å finne virkelig gode bilder.

ima185444, Colorful drinks

Og hvordan gjør man et interessant bildevalg i stedet for å velge et bilde som bare gjentar innholdet i teksten?
Dette mener jeg er et viktig spørsmål siden det ofte er på den måten man sitter fast i et trist bildespråk. En måte å unngå det på er å prøve å dramatisere innholdet og tenke at det skal bli interessant å se som en film eller TV-serie.

Her kan man også gå tilbake til bedriftens kjerneverdier og se hvordan vi kan få det til å skinne gjennom i bildet. Prøv å vise verdien av tjenesten eller produktet i stedet for å avbilde det. Jeg tror at mange husker Klarnas kampanjer der man bygde bildekommunikasjonen rundt begrepet "smooth". I stedet for å vise noen som handler på en enkel måte, brukte man bilder av smeltende glass og lignende. Det får observatøren til å tenke i stedet for å kjede seg.
Har du tips om noen bedrifter som er gode på å bruke bilder i digitale kanaler?
Klarna er et eksempel. Jeg likte også Clas Ohlssons stil der de gav alle produkter samme verdi. En binders og en boremaskin ble avbildet i samme størrelse. Ikea har også et vellykket bildespråk som viser hverdagslivet med en spennende og humoristisk vri.

ima173234, Spiral staircase
Sjekkliste ved bildevalg
1. Ikke gjenta det som sies i teksten med et bilde som sier det samme. Prøv å finne det som er unikt i budskapet og for avsenderen.

2. Vær lokal! Hvis det handler om livet i Norge, er det bedre å velge skandinaviske bilder. De fleste bilder er kulturelt kodet selv om man ikke alltid oppfatter det med en gang.

3. Finn en rød tråd. Hvis du velger flere bilder, prøver du å finne noe som gjør at de henger sammen, for eksempel en farge eller et motiv som går igjen.
Fotografer: Oscar Wettersten (ima161367), Pernilla Pettersson, Caiaimage (cai412-02223), Magnus Ragnvid (ima185444) og Karl Forsberg (ima173234).

Bildene i nyhetsbrevet er valgt av Mattias Arell Räms, og den røde tråden er prikker/sirkler.
Les mer fra Johnér.