close
ima191915, Couple in tunnel

God design øker effekten av nyhetsbrevet ditt - slik gjør du det!
Nyhetsbrev er en smart kanal for å kommunisere med kunder eller medlemmer! Men har du tenkt på at det ikke er nok å ha interessant innhold? Du må også ha en design som lokker folk til å lese det.

Vi har snakket med Carina Carlén i Apsis om hvilken rolle design har for effekten av nyhetsbrevet, og hva du skal tenke på når du utformer nyhetsbrevet. Ikke gå glipp av Carinas fem viktige tips!

Carina Carlén
Om Carina Carlén
Carina Carlén er Engagement Consultant i Apsis, som er en plattform for digital markedsføring. Carina har dessuten flere års erfaring som Email Designer.
sca19912, Mother and toddler together

Carina, hvilken rolle spiller design for effekten av et nyhetsbrev?
Design spiller en stor rolle. Det er hard konkurranse i innboksen, og man må tenke på hvordan man vekker og beholde interessen hos abonnentene.

Man må tenke gjennom formålet og hvilken verdi man vil gi mottakerne. Hvis designen er luftig og lett tilgjengelig hjelper det. Man skal lett kunne se hva nyhetsbrevet handler om, hva som forventes av mottakeren, og hva mottakeren får tilbake hvis han/hun klikker på en lenke.
Hvor viktige er bildene?
Bildene spiller en stor rolle i nyhetsbrevene. Det er jo tross alt et visuelt medium, og som med alle visuelle medier er bilder med på å fremheve budskap, tone og tilgjengelighet.

imsis09bz20u, Girl jumping from bed into fathers arms
5 tips for smart design
1. Sats på en luftig design. Nyhetsbrevet blir lettere tilgjengelig hvis man lett får overblikk over teksten og kanskje får med seg noen underoverskrifter og kan se hva en artikkel handler om.

2. Unngå tunge bilder. Hold bildene under 1 MB, gjerne rundt 300 kB. Tunge bilder tar lengre tid å laste ned, og det kan føre til at mottakerne gir opp og gjør noe annet i stedet.

3. Bruk websikre fonter. Det er ikke alle e-postklienter som kan håndtere spesialfonter. Outlook kan for eksempel ikke det.

4. Bruk en fontstørrelse og linjeavstand som gir økt lesbarhet og tilgjengelighet for innholdet. Brødteksten bør være minst 14 piksler.

5. Bruk tydelige lenker og knapper. Det skal være tydelig hva som er en lenke og ikke. Du kan for eksempel bruke en annen farge på lenken enn på teksten. Det skal også være tydelig hva som skjer når jeg trykker på en lenke eller en knapp.

Ser du noen visuelle trender?
En trend i det siste er at nyhetsbrevene er blitt bredere. Standard hos oss i Apsis er 600 piksler, men da jeg arbeidet som Email Designer, brukte jeg 700-750 pikslers bredde i brevene mot slutten. Den økte bredden gir større plass for bilder og mer luft mellom innholdet, blant annet gjennom større marger mellom de forskjellige elementene.

Å bruke bakgrunnsfarger for å dele inn nyhetsbrevet i tydelige blokker er også trendy. Jeg våger å påstå at trenden nå går mot mer jordnære farger og litt mindre skarpe kontraster, men det er også moten nå, både i innredning og klær.

Men man må ikke glemme at nyhetsbrevet skal følge den grafiske profilen. Nyhetsbrevet er en puslespillbit i den totale kommunikasjonen med kunder og medlemmer, eller hvem man nå har som målgruppe. Mottakeren skal kjenne seg igjen og se at det er samme bedrift man snakker med.

culisc12342141, friends taking selfie
Fotografer: Stina Gränfors (ima191915), 360you photography (sca19912), Cultura Creative (imsis09bz20u og culisc12342141).