Nostalgi og neon: Tillbake til 80-tallet

Nostalgi og tilbakeblikk er vanlig i reklame, mote og design. Enten vi ser på 1920-tallet eller 1990-tallet, er retro alltid til stede på en eller annen måte. Akkurat nå snakkes det mye i trendverdenen om at 80-tallet gjør comeback i 2024. Stefan "Trendstefan" Nilsson byr på interessante innsikter som vil hjelpe deg å bruke 80-tallstrenden i din visuelle kommunikasjon!

Stefan Nilsson

Stefan Nilsson er Sveriges mest mediale trendekspert og opptrer jevnlig på TV, i radio og i magasiner. Han er stadig på reisefot og speider etter nye tendenser og fenomener innen interiør, mote, mat og andre ting vi drømmer om.

trendstefan.se

1980-tallet var et komplisert tiår. Vi opplevde en lavkonjunktur samtidig som begreper som "jappe" vokste frem. Det var krig mellom Irland og Storbritannia og mellom Iran og Irak. Det var også et tiår preget av hungersnød og katastrofer som AIDS, men også Band Aid. Men 80-tallet er også perioden da populærkulturelle referanser blomstrer. Ikoner som Madonna, Prince og Whitney Houston dukket opp og formet det kulturelle landskapet. På 80-tallet identifiserte vi oss fortsatt med musikken - kanskje kalte du deg selv synthpopper eller hardrocker.

Mitt hovedfokus som trendspaner er design, spesielt interiørdesign. Under den store designuken i Milano var det tydelig at vi nå går fra jordfarger til noe som er blått, metall og blanke lakkerte overflater. Det var mer følelsen av en ironisk jappe enn av TV-serien The Golden Girls. Vi så fargekombinasjoner av "yankee blue" med grått og innslag av løvegult.

Analoge symboler i en digital æra

Men 80-tallet har også en mykere og mer nostalgisk side. Nostalgiske gjenstander dukker stadig oftere opp i bilder og illustrasjoner. Det kan være en game-boy, et kassettbånd, en boombox eller noe så banalt som en vanlig gul blyant. Vi ser tilbake til en tid da det digitale egentlig ikke fantes. Piksler er i ferd med å bli en del av bildene, sammen med åpenbare 80-tallsreferanser som smilefjeset eller hjemmelagde blitzøreringer.

Og ja, vi ser til og med en tilbakekomst av 80-tallsinspirert mat. Trendbyrået Food & Friends forteller at den finurlige svenske retten "Flygande Jacob" er på moten igjen, og det samme gjelder rekecocktail.

Nattlig magi med neon og svart

Apropos mat og nostalgi, i 1985 lanserte Coca-Cola "Cherry Coke" med en brusboks mot en gradientbakgrunn. Natten er til stede, og tiåret defineres av svært svarte flater. Filmer som Cocktail, Cat People eller TV-serien Miami Vice har natten til stede i bildet. Selvfølgelig med innslag av neon. Svart kommer tilbake i 2024, og vi vil ha mer rent svart i bildene våre. Det kan være at et bilde plasseres ved siden av en helt svart boks som er fri for tekst.

Serifens tilbakekomst

80-tallet gjenspeiles også i valget av fonter. Vi har hatt en lang periode med minimalistiske fonter, eller for den saks skyld smeltende, morfede alternativer. Nå gjør den klassiske serifen comeback. Med sine hæler har den en klassisk vintage-følelse over seg. En av grunnene til at Sans serif blir erstattet, er at den rett og slett føles overbrukt. Regular Serif virker da mer autentisk. Det sies også at den oppfattes som vennligere og mer pålitelig.

A

80-tallet i moderne design

Et av de heteste hotellprosjektene i 2023 var Drei Berge i Sveits, designet av fransk-marokkanske Ramdane Touhami. Han har gjennomsyret hele hotellet med sin estetikk, fra kaffekoppene til soverommene. Hvis du googler og ser på bildene, vil du se at hotellet har en varm, nostalgisk 80-tallsstemning, litt som John Irvings "Hotel New Hampshire". Det er vimpler i mettede farger, og fonten er selvfølgelig i Serif. Bildene minner absolutt om Wes Andersons estetikk, og det er definitivt en stemning som kan forsterkes i år.

Så, 80-tallet er på vei inn. Her er noen tips:

  • Bruk offline-symboler som f.eks. en blyant eller et kassettbånd.
  • Erstatt Sans serif med Serif.
  • Omfavn natten, eller bruk svarte elementer i bildet.
  • Bruk store piksler og gradienter for å skape en følelse av fordums sjarm.
  • La det bli nostalgisk og fargerikt som i en Wes Anderson-film.
lampikon

Les mer om visuell kommunikasjon!

Fotografer: Plattform (IMA241041, IMA211614, IMA241044, IMA237780, IMA222214), Sara Danielsson (ETS9284), Jeppe Wikström (IMA50189), Maskot Bildbyrå (MASMA78110, MASMA86652), plainpicture (plap0452920, plap3870078, plap947m2273209, plap3670018), Ingimage (INGINH_47129_82167), Oscar Wettersten (IMA161346), Mikael Svensson (IMA199103), Åsa Siller Kristensson (IMA194945), Jenny Gaulitz (ETS18497).

Var god vänta...